Afscheid nemen - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Anja en Mary Groenendaal - WaarBenJij.nu Afscheid nemen - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Anja en Mary Groenendaal - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen

Blijf op de hoogte en volg Anja en Mary

14 Maart 2015 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Afscheid nemen

De vorige keer schreven we dat we onverwachts uit eten gingen in Techiman, nou dat liep wat anders dan verwacht. Elk weekend is er wel ergens een begrafenis, dit is niet zoals in Nederland. Na het overlijden wordt het lichaam meestal binnen een dag begraven en de begrafenis is veel later, soms wel een jaar later. Er moet gespaard worden en de mensen van ver moeten in de gelegenheid gesteld worden om te komen. Een begrafenis is eigenlijk een groot feest, om het leven van de overledene te vieren, met heel veel gebeden, muziek, herrie en drank. Iedereen is in het rood of zwart gekleed.
De paar restaurants die er in Techiman zijn, zaten dus helemaal vol met begrafenisvierders. De Ghanezen zijn erg gastvrij en wij mochten best meevieren. Maar onze gedachte van uit eten gaan was toch wat anders. Dus binnen moesten ze een tafeltje inleveren, zodat wij buiten konden eten. Pizza en frietjes, maar de volgende dag bleek dat onze maag en darmen hier niet meer zo aan gewend waren. Anja heeft een dag ziek op bed gelegen en werd erg gemist door de kinderen. Voortaan toch maar weer gewoon aan de rijst.

Afgelopen zondag hebben we ons laten afzetten bij een hotel met zwembadje in het dorp. Even lekker zwemmen en een beetje in de zon. Nou dat beetje was al genoeg om flink te verbranden. Maar toch was het een leuke afwisseling.

We hebben wel gemerkt dat het leven binnen de muren van Hand in Hand niet altijd overeen komt met het werkelijke leven in Ghana.
De kinderen op PCC hebben in ieder geval 3 x per dag een maaltijd en een goede verzorging.
Alle vrijwilligers en bezoekers die komen nemen spulletjes mee. Veel kinderen in het dorp kennen deze luxe niet. Vandaar dat wij ook wat knutselspullen, pennen en bellenblaas op andere plekken hebben uitgedeeld. Al die blije gezichtjes, heel mooi om te zien.

Op PCC wonen 4 kinderen met alleen een ernstige lichamelijke beperking, die elke dag met de taxi een gewone school in het dorp bezoeken. Voor hen ligt er misschien zelfs een toekomst buiten PCC in het verschiet.
Een van deze kinderen is Emanuella. Zij is geboren zonder armen en benen. Haar ouders hebben haar direct na de geboorte achter gelaten en zo is ze ongeveer 10 jaar geleden bij PCC terecht gekomen.
Inmiddels is er door fysiotherapeuten uit Duitsland een apparaat ontwikkeld (shuffle Walker) waarmee zij zich kleine stukjes zelfstandig kan voortbewegen. Dit doet ze door het gewicht van haar lichaam van links naar rechts te bewegen. Heel knap.
Er is in Ghana een nieuw centrum voor revalidatietechnieken geopend. Een Duitse stichting heeft garant gestaan voor de kosten, waardoor nog meer kinderen van Hand in Hand aanpassingen hebben gekregen.

Onze 6 weken bij Hand in Hand zitten er bijna op.
Langzamerhand zijn we bezig geweest om onze tassen te pakken. Onze allerlaatste dag hebben we veel in de snoezelkamer doorgebracht, lekker knuffelen en masseren.
Ook door de kinderen met een matige verstandelijke beperking werd dit erg gewaardeerd. Eens wat anders dan het ABC, cijfers en Engelse woordjes leren.

Woensdagavond 11 maart zou er na het avond eten een klein afscheidsfeestje voor ons zijn. De drums werden neergezet, met muziek, dans en een woordje werden we bedankt. De manager van de caregivers zei dat hij bewondering voor ons had, dat we ondanks de hitte nooit verstek hebben laten gaan.
De kinderen, Lazarus en Mariella, die wij elke dag eten hebben gegeven, gaven ons een klein cadeautje. Dit mogen we thuis pas openmaken, om zo weer terug te denken aan onze mooie tijd bij PCC. Nou dat zullen we zeker doen.
We hebben hier heel erg genoten, heel speciaal om dit samen te mogen doen.
Vooral het feit dat we zo gemakkelijk contact met de kinderen konden maken, al die blije snuitjes, daar doe je het toch voor,
Een fantastische ervaring om nooit te vergeten.
De kinderen en hun begeleiders waren erg blij met de 2 volle tassen met spullen die we hadden meegenomen. Er kwam geen eind aan het uitdelen.

Ondertussen zijn we aangekomen bij Lake Bosumtwi om drie dagen lekker uit te rusten voordat we weer verder reizen. Dit keer hebben we voor luxe gekozen en ons door de taxi van PCC hier af laten zetten. Onze accommodatie ligt prachtig aan het meer maar wel heel erg afgelegen. De laatste 5 kilometer was een drama weg, alleen een hobbelig zandpad. Gisteren hebben we een uurtje met een kano over het meer gepeddeld in de brandende zon. Heerlijk werd de temperatuur toen het 's avonds ging stormen en onweren. Morgen onze laatste dag hier, we zijn trouwens de enige gasten, en daarna op weg naar de Volta regio. Dit ligt tegen buurland Togo aan.

Groetjes van Anja en Mary

Tip: Blijf reacties schrijven, we kijken ernaar uit!

• 14 Maart 2015 - 10:31

Marc:

Fijne tijd nog!

• 14 Maart 2015 - 10:31

Ankie:

Wat is dat snel gegaan en wat veel ervaringen rijker zijn jullie. Iets om echt nooit meer te vergeten. Ik vond het super leuk te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Alsof ik er een klein beetje bij ben geweest. Geniet van jullie reis dat nog voor jullie lig. Ik verheug me op alle foto's verhalen als jullie weer terug zijn.

• 14 Maart 2015 - 11:31

Jolanda:

Wat maken jullie een hoop mee zeg en wat geweldig dat de kinderen zo blij zijn met jullie cadeautjes. Wat een geweldige ervaring lijkt me dat. Ga nu maar even lekker 3 dagen uitrusten:).
    Veel plezier. Liefs Jolanda

• 14 Maart 2015 - 11:42

Joke Groenendaal:

Hey meiden,

Mooi om jullie verhalen mee te beleven. Toch een hele ervaring rijker! Nu lekker luieren en nog wat van het land zien. Doen jullie voorzichtig!

Dikke knuffel! Xx

• 14 Maart 2015 - 12:13

Hilde:

Wat fijn dat jullie zo`n leuke tijd gehad hebben met de kinderen en dat het zo gewaardeerd werd! Moeilijk afscheid nemen dan!! Jullie kunnen wel een boek schrijven..De reisverslagen zijn heel leuk om te lezen!! :-) Nog hele fijne dagen toegewenst!

Liefs Hilde

• 14 Maart 2015 - 12:19

Jaap/Ria:

Meiden wat een ervaring,fantastisch we hebben jullie gevolgd en zo ook een btje indruk gekregen van wat jullie daar doen. Net als jullie hebben we er van genoten! Nu even time out en samen genieten van een welverdiende tijd. Zien al weer uit naar een volgende belevenis

• 14 Maart 2015 - 12:22

Jaap/Ria:

Geniet er nog lekker even van,kijken wij ondertussen uit naar jullie nieuwe bericht

• 14 Maart 2015 - 14:25

Trees:

Lieve Mary en Anja.
    Wat een geweldige ervaring voor jullie en natuurlijk ook voor al die kinderen daar. Het zal best een beetje zeer hebben gedaan om afscheid te nemen van al die mensen daar. Nu even lekker vakantie vieren. Heel veel plezier. Liefs Trees.

• 14 Maart 2015 - 14:32

Mariëla:

Tja, verzin nog maar eens een nieuwe tekst aan deze kant :) Het is super geweldig om op deze manier een beetje mee te kunnen beleven. En ja, wij kunnen ons het respect daar voor jullie heel goed voorstellen. De hitte lijkt wel de meest beperkende factor om je werk goed te kunnen doen en dat hebben jullie meer dan geweldig gedaan. Het is jullie dan ook van harte gegund om nog twee weken heerlijk samen na te genieten van alles wat je mee maakte daar én ondertussen nog een ander stukje Ghana te beleven. Het is vakantie dus ontzeg je de luxe dan ook maar niet ;) Als het mogelijk is: blijven schrijven en af en toe een foto! Liefs, Piet en Mariëla

• 14 Maart 2015 - 15:18

Marina:

Hoi meiden, wat vliegt de tijd. Wat geweldig dat er via een Duits stichting een kliniek is geopend. Dit is wel heel waardevol voor de kinderen en volwassen die het nodig hebben. Ik hoop dat jullie nog heel veel plezier hebben met rondreizen, wees voorzichtig en kom heelhuids weer terug op de Nederlandse bodem. Ben afgelopen dinsdag op de koffie en luch geweest bij jullie moeder, het gaat goed met haar. Was heel erg gezellig. Ze kan heel mooi schilderen. Maar dat zullen jullie wel zien als je terug bent maar nu nog even genieten. Veel plezier!

• 14 Maart 2015 - 16:10

Inge:

Ha zussen, Wat een mooie ervaring waar je met een trots gevoel op terug kan kijken!
    En nu heerlijk genieten van 2 welverdiende weken vakantie. Ik kijk er weer naar uit om straks weer met z'n allen te tennissen, fietsen, kletsen, saunaen enz.
    Nog heel veel plezier, liefs Inge

• 14 Maart 2015 - 16:25

Tilly:

Hoi Mary en Anja. Wat fijn dat we zo deze 6 weken hebben mogen meegenieten van jullie belevenissen. Wat zal het gemis wederzijds zijn. Maar deze vakantie samen hebben jullie zeer zeker verdiend, geniet ervan beiden.
    Lieve groetjes van Tilly

• 14 Maart 2015 - 19:19

Corline:

Lieve Anja en Mary,
    Een klein traantje wegpinken zelfs in het koude Nederland lukt het jullie met de mooie verhalen uit Ghana. Een onvergetelijke ervaring om dit te hebben meegemaakt. Laat alles maar lekker landen tijdens jullie vakantie. Veel plezier en tot op de tennisbaan! XX

• 14 Maart 2015 - 20:06

Iet:

Hej hej, wat hebben jullie een ongelooflijke mooie tijd meegemaakt. dat wordt weer echt wennen als je terug bent. Nog even genieten van je laatste tijd daar. Groetjes..Iet

• 15 Maart 2015 - 08:51

Mary:

Twee reisverslagen achter elkaar gelezen, het voelt alsof ik er dan een klein beetje bij ben. Zie jullie lopen in de parade en schik hebben om het hele gebeuren. Wel fijn dat jullie met z'n tweeen zijn om alle belevenissen met elkaar te delen. De kinderen en leiding zullen jullie zeker missen en andersom zal dat ook zo zijn. Toch, geniet van een fijne vakantie met weer andere mooie belevenissen.
    Groet Mary

• 15 Maart 2015 - 09:30

Marry:

Hoi Anja en Mary,

Erg leuk om jullie zo 6 weken te hebben kunnen volgen. Wat een belevenis! Geniet nog van jullie 2 weken vakantie.

Groetjes,
    Mart en Marry

• 15 Maart 2015 - 16:28

Noortje:

Ha Mary en Anja,
    Ik ben benieuwd of jullie wel weer aan alle luxe kunnen wennen als jullie straks terug zijn in Nederland. In het LUMC was er een arts (een tijdje geleden) die ook in Afrika had gewerkt. Zij had heel veel moeite met alle luxe en extra aandacht voor de zieke kinderen hier naast de "gewone" behandeling. Ze had gezien hoe dat in Afrikaanse landen gaat zoals jullie dat ook beschrijven.
    En mijn collega die wiskundeleraar is geweest (ook in Ghana) vertelde dat hij toen hij terugkeerde naar Nederland zich ergerde bij het boodschappen doen aan alle mensen met volgeladen karren met eten etc. Hij was dan wel een paar jaar in Afrika geweest dus dat is natuurlijk wel heel lang.
    Als jullie terug zijn komen jullie dan een avondje vertellen over Ghana aan de dames van de volleybalclub?
    Ik wens jullie nog een heerlijke vakantie!
    Liefs, Noortje.

• 16 Maart 2015 - 11:19

Elles:

Geniet nog lekker van jullie onvergetelijke reis...waar we allemaal een beetje van mee hebben kunnen genieten. Dat was een goed afleiding van andere gebeurtenissen. Hier schijnt ook lekker het zonnetje en krijgen we nu echt het lentegevoel. De lokalen zijn alweer in de paasversiering gestoken en we zijn bezig met het voorbereiden van het feestje begin Juni. Vandaag gewoon aan het werk, ondanks dat ik jarig ben :-)... maar had even tijd over om jullie blog te lezen. Er bleken een aantal clienten op vakantie, dus het is lekker rustig! Nou dag lieverds...tot snel!
    XXX Elles XXX

• 19 Maart 2015 - 23:03

Hennie:

Hé Mary en Anja,
    Nog even genoten, ook van de foto's die jullie plaatsten. Je zou die kinderen zo meenemen! En wat kijken ze blij naar jullie! Ja, en nu bijkomen van deze ongetwijfeld vermoeiende weken. Warm weer vreet energie en dan die haan die elke ochtend vroeg kraaide.... ik had hem de nek omgedraaid, net zoals die geit.
    Deze tijd neemt niemand van jullie af; het lijkt me prachtig als je dit samen met je tweelingzus beleeft. En nu straks weer wennen aan jullie mannen thuis.....Nu nog lekker een week samen, ja en dan toch weer afkicken van Ghana.
    Lieve groetjes van Hennie.