Wist u dat...... - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Anja en Mary Groenendaal - WaarBenJij.nu Wist u dat...... - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Anja en Mary Groenendaal - WaarBenJij.nu

Wist u dat......

Blijf op de hoogte en volg Anja en Mary

25 Februari 2015 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Week 4 in Ghana.

WIST U DAT..........

- Er ontzettend veel geloofsovertuigingen zijn in Ghana zoals Catholic, Baptist, Apostolic, Jehovah witness, Moslim, Metodic etc.
- Er op alle taxi's, trotro's en aanplakbiljetten staat "god is wonderfull" en
"I love Jesus"
- Overal scheermesjes op de grond liggen, ook bij Hand in Hand. Het is hier de gewoonte om nagels te snijden in plaats van te knippen, brrrr.
- Er bijna geen auto's rondrijden met werkende km teller of benzinemeter. Wat een barrels zeg! Gelukkig voor de Ghanezen is hier geen APK keuring, want dan zal er geen auto meer rondrijden.
- De benzine en dieselprijs bijna even hoog is, namelijk 0,80 euro per liter.
- Er langs de kant van de weg veel geiten en koeien lopen, levensgevaarlijk.
- Het regenseizoen eigenlijk pas eind maart start, maar we nu al flinke plensbuien gehad hebben.
- We onder de insectenbeten zitten die ontzettend jeuken. Lang leve de deet.
- Dat Hand in Hand ook PCC genoemd wordt (Peace of Christ Community).
- Wij tijdens ons werk met de kinderen geen zonnebril op kunnen. Deze trekken ze van onze neus, resultaat nog meer rimpels rond de ogen!!
- We al heel vroeg in de morgen wakker worden, omdat we brandend houtskool ruiken. Rond 6.00 uur wordt er een start gemaakt met het koken van het ontbijt voor 100 personen.
- Er water uit zakjes (500 cc) wordt gedronken en de zakjes gewoon op straat worden gegooid.
- Heel veel Ghanezen een litteken op hun linker of rechterwang hebben. Dit geeft aan van welke stam ze komen.
- Ons eerste huwelijksaanzoek met een Ghanese man binnen is. Veel mannen vragen ons om ze uit te nodigen naar Nederland te komen.
- Het niet gewenst is om in het openbaar te roken, zeker niet door vrouwen. Goede tip voor in Nederland!!
- Alle kinderen geregeld gewogen worden. Wij ook op de weegschaal zijn geweest. Joepie!!!
- Er geen light producten te koop zijn en we nu dus gewone cola en frisdrank moeten drinken.
- We hier, om op de been te blijven, het advies hebben gekregen om extra zout en suiker te nuttigen.
- We snakken naar chocola, ijs, snack's, er helaas nauwelijks iets lekkers te koop is.
- Een van de andere vrijwilligsters is gevallen en een breuk in haar enkel heeft, einde vakantie!!
Ze met de ambulance is opgehaald om naar Nederland gevlogen te worden, heel zielig.
- Anja en ik de ruimte waar we special attention geven, genoemd de "disco", helemaal hebben schoongemaakt, incl het hoge houten plafond.
We dit hebben versierd met lampjes en gekleurde spiralen, die mooi draaien in de wind.
De kinderen erg enthousiast hebben gereageerd.
- We heel erg blij zijn met onze waka-waka ( op zonne-energie oplaadbare zaklamp en oplader ) omdat de stroom geregeld uitvalt.
- Anja zeer regelmatig met haar verrekijker zit om mooie vogels te spotten.
- We elke dag genieten van onze buitendouche en daar ook bijna dagelijks onze was doen.
- We tot de conclusie zijn gekomen dat we veel te veel kleding bij ons hebben.
- We ons soms rot schrikken, omdat er bewoners aan de deur staan te rammelen, soms zelfs al om 6.00 uur.
- Dat we zeker geen heimwee hebben, maar Nederland stiekem toch wel een heel klein beetje missen.

Donderdag 19 februari
Vandaag was het voor alle kinderen, jongvolwassenen, caregivers en vrijwilligers een hele bijzondere dag. Een uitje naar de Kintampo watervallen, geschonken door twee vrijwilligers. Al dagen van te voren waren de kinderen razend enthousiast. We vertrokken vandaag met meer dan 100 man in 4 busjes dus proppen, proppen, proppen. Ook was er al vervoer vooruit gegaan met het drinken en grote pannen met rijst en kippenpoten.
De reis naar de waterval duurde 2 uur en dit was al een feest op zich. Onderweg, trom, zang en dans. Wij verstonden er natuurlijk niets van want er werd in Twi gezongen, maar het Afrikaanse ritme is al geweldig. Wat een herrie in die bussen zeg, en dat 2 uur lang. We hadden erg veel bekijks onderweg. Om de waterval te bereiken moesten we een trap afdalen van ongeveer 200 treden. Een aantal kinderen werd gedragen of ze gingen op hun billen naar beneden. Onder aan de waterval hebben we gegeten en iedereen kreeg een flesje frisdrank toe. Alleen dit is al een bijzondere traktatie. Sommigen durfde het aan om met hulp het water in te gaan.
In de middag vond er nog een voetbalwedstrijd plaats tussen de caregivers en was er natuurlijk weer muziek, zang en dans.
Op de terugweg kreeg de bus waar ik in zat natuurlijk weer pech en kwamen we bij een garage terecht. Dit was wel te verwachten in die ouwe rammelbak. Ik geloof dat de rem aanliep. Al met al een zeer geslaagde dag!!

Liefs van de twin sisters, want zo worden we hier genoemd.

• 25 Februari 2015 - 07:47

Marina:

Jeetje meiden,wat een geweldig verslag weer, zijn weer een stuk wijzer over de gewoontes in dit Afrikaanse land. Wat een voldoening moet het geven om iedereen zo te zien genieten van alles. Top meiden die disco!

• 25 Februari 2015 - 09:49

Ankie:

Dat wist ik allemaal niet....
    Maar ik vind het heel leuk om te lezen. Wat een belevenissen en een andere cultuur.

Groet, Ankie

• 25 Februari 2015 - 10:25

Riki Groenewoud:

Klinkt heel indrukwekkend allemaal ,fijn dat jullie het daar maar jullie zin hebben.
    Volgende keer maar wel een zak nagelknippers meenemen .
    Geniet er nog maar lekker van.
    Groetjes Riki en Moniek

• 25 Februari 2015 - 10:41

Arie De Lint:

Lijkt toch wel een beetje op het noord oosten van Brazilie en dan vooral de binnenlanden.

Ook heb je hier erg veel "Deus e Fiel" op de vrachtwagens staan. In het begin dacht ik:" Moet wel een erg groot transport bedrijf zijn met zoveel vrachtwagens".
    Ik weet niet waarom het er in Ghana op staat maar hier denk ik nu omdat de meeste hun rijbewijs maar gekocht hebben en niet echt kunnen rijden. En hopen op die wijze dus te kunnen overleven. Zij hopen dat Deus mee stuurt denk ik.

Maar wel een ervaring wat jullie mee maken. Jullie moeten na afloop maar weer snel naar Canoa komen en het ins allemaal nog eens vertellen. Wij zorgen wel voor wat gebraden stukjes vlees op onze bbq,tje. We kunnen nu al genieten van de gedachten jullie gezelligheid om ons heen te hebben.

Liefs en veel bewondering.
    Arie en Hetty

• 25 Februari 2015 - 13:58

Mariëla:

Hi twins. Superleuk om zo een beetje van de cultuur daar mee te krijgen. Liefs vanuit een koud, nat en grijs Nederland.

• 25 Februari 2015 - 14:41

Trees:

Lieve Anja en Mary.

Weer een prachtig verhaal. Die dingen wist ik allemaal niet. Heerlijk dat die kinderen nog zo blij zijn met een flesje fris. Dat is toch niet te geloven. Nog veel (werk)plezier en in Nederland kijken we weer uit naar jullie volgende verslag.

Liefs Trees.

• 25 Februari 2015 - 14:55

Irene:

Hoi Anja en Mary, Wat een leuke wist je datjes! En dat zullen vast de laatste niet zijn. Wat goed dat er op die manier (zoals jullie daar allemaal bezig zijn) zoveel kinderen kunnen genieten. Veel plezier!

• 25 Februari 2015 - 15:33

Mary Disseldorp:

Wat is het toch leuk om jullie verslag te lezen en bijzonder hoe de kinderen daar genieten van de vrijwilligers en andersom jullie ook van hen. Top.

Mary

• 25 Februari 2015 - 21:44

Mart En Marry:

Weer genoten van jullie verslag! Nog veel plezier!

• 25 Februari 2015 - 23:53

Willeke:

Dag twin sisters!

Wat klinkt het allemaal herkenbaar die verhalen van jullie. Vooral de verhalen over Mole maken me erg jaloers. haha ik heb nog wel eens een toespraak moeten houden in een kerkdienst op zondag. Ik heb gewoon na elke alinea "praise the Lord' geroepen, dan kom je een heel eind met je toespraak!
    Onderrussen wordt het hier smorgens al wat eerder licht en savonds wat later donker, dat scheelt al heel veel!!
    Vergeet vooral niet om af en toe een lekker Ghanees Star biertje te drinken, die zijn best lekker. Ik heb eerst maar een klein reisje naar Hong Kong geboekt om toch nog wat in het vooruitzicht te hebben.

Geniet ervan voor je het weet is het voorbij!
    Groetjes, Willeke

• 26 Februari 2015 - 12:42

Geja:

He meiden,
    Wat gaaf wat jullie allemaal al hebben gedaan
    vooral de disco helemaal geweldig zeg
    Wat een ander leven voor jullie,dat wordt weer wennen in Nederland! maar dat duurt gelukkig nog een poos. Het is hier momenteel pokkeweer,; mist regen en zo.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier.
    groeten
    Geja

• 01 Maart 2015 - 19:45

Gifty Van Der Plas:

hallo dames hebben jullie het naar jullie zin in mijn ghana .ik heb de fotos gezien en vind het geweldig wat jullie doen!!blijf zo door gaan en zien jullie over een maand weer groetjes aan iedereen in ghana

• 01 Maart 2015 - 20:23

Noortje:

Ha twin sisters,
    Geweldig dat jullie ook in Ghana weer zoveel mensen plezier doen met jullie aanwezigheid. Ik denk dat ze jullie straks heel erg gaan missen!! Betekent Joepie! dat jullie nog magerder zijn geworden? Straks zijn jullie doorzichtig!
    Ik wens jullie nog veel mooie dagen toe met de mensen daar!
    Liefs van Noortje.